
ЗАРЕЖДАНЕ...
Частни пътнически влакове тръгват у нас от 13 декември 2026 г. | ||||||
| ||||||
Общественото обсъждане на проекта ще е до 1 юли. В рамките на този период министерството ще проведе разговори с всички заинтересовани страни - синдикалните организации, неправителствения сектор и др., за детайлно обсъждане на условията на предстоящата процедура. Процедурата за избор на железопътни превозвачи на пътници ще бъде проведена по правилата на регламента на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г. за обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт. Според публикувания от министерството график процедурата за подаване на оферти от кандидати за частни ЖП превозвачи ще бъде открита до края на юли тази година, като оферти ще могат да се подават до 30 октомври. Сключването на договорите с избраните превозвачи ще се извърши до 31 декември 2025 г., а обслужването по новите договори ще стартира от 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г. Планираната продължителност на договорите е 12 години, като идеята е да се обезпечи финансова и оперативна сигурност на фирмите превозвачи. Конкурсът за избор на ЖП превозвачи за пръв път ще постави националната компания БДЖ в условия на конкуренция с частни превозвачи. Публикуваният проект предвижда железопътната система на страната да бъде разделена на три региона - западен, северен и южен, като към всеки от тях ще има включени и второстепенните линии. Всички експресни, международни и нощни композиции ще попаднат в западния лот с депо в София. Към южния лот влизат някои бързи влакове между Пловдив и Варна през Карнобат и през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района. Северният лот пък ще обхване бързите влакове от Русе до Варна и до Пловдив през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района. Експресни влакове ще се движат по четири направления - София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе. Условията на проекта посочват, че те трябва да постигат средна съобщителна скорост от минимум 80 км/ч и ще обслужват само градове с над 20 000 души население и/или на кръстопътни гари. Също така за тях е предвидена възможност за резервация за всички места, а вътре в самите влакове ще има минимум първа и втора класа. Важен момент е, че избраните превозвачи могат да ползват както собствен подвижен състав, така и нает от държавата. Тя ще предоставя на избраните изпълнители композиции за безвъзмездно ползване. Подвижният състав, осигурен от държавата, ще бъде пропорционален на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на срока на договора изпълнителят е длъжен да върне на собственика подвижният състав в състоянието, в което е получен. На превозвачите е позволено да работят при условия до 5% печалба максимум. "Предложената граница е нормална за пътническия транспортен сектор и е достатъчна за една компенсирана услуга. В проекта на договора са предвидени проверки от възложителя, както и независим одит", се посочва в документа. Условие е те да синхронизират системите си за резервации и продажби на билети за удобство на пътниците, които сменят линии на различни оператори. Вдигането на цените на билетите ще се случва не по-често от веднъж на тримесечие. Превозвачите ще могат да вдигат цените при трайно и чувствително увеличение на цените на горивата, електроенергията, инфраструктурните такси и другите продукти и услуги, съставляващи текущи разходи на превозвача, които надхвърлят с повече от 5% увеличението на индекса на инфлация. Трудовите правоотношения с работниците и служителите ще бъдат запазени и няма да бъдат прекратени при избора на нови изпълнители на обществената превозна услуга, а ще се прехвърлят при новия работодател, уверяват от Министерството на транспорта и съобщенията. |
Още по темата: | общо новини по темата: 313 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/53 ] следващата страница |
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@ruse24.bg