Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Габриела Руменова: Зачестиха случаите на фалшиви страници, които извършват покупки от наше име и за наша сметка
Автор: Йоланда Пелова 12:31 / 10.10.2022Коментари (0)257
© Ruse24.bg
Габриела Руменова, дългогодишен PR на Комисията за защита на потребителите, в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България" на Радио "Фокус"



Meta – компанията собственик на Facebook предупреди, че е възможно данните за вход на около 1 милион потребители да са били откраднати. Специалисти са открили повече от 400 зловредни приложения за мобилен телефон, които крадат лични данни. Те били маскирани като игри, редактори за снимки, приложения за здраве. Говорител на компанията обясни, че са започнали да информират засегнатите потребители и тези, които са били изложени на риск, а опасните приложения вече са премахнати. Месец след стартирането на Facebook страницата "Ние, потребителите“, която ви представихме заедно с Габриела Руменова – дългогодишен PR на Комисията за защита на потребителите и експерт в тази област, тя отново е в нашето студио.

Поводът обаче е зачестилите случаи на създаване на фалшиви страници в социалната мрежа, които имитират тези на оригинални брандове, събират лични данни и извършват покупки от наше име и за наша сметка. Темата ще коментираме в следващите минути. Г-жо Руменова, да започнем с този случай, за който вие разказахте в платформата "Ние, потребителите“ и който бе цитиран и от колегите от Медия Груп 24, а именно – фалшиви страници във Facebook крадат данните и парите ни. Обезпокояваща информация. Има ли за какво наистина да се притесняваме?


Да се притесняваме в определени случаи, но винаги трябва да сме бдителни, защото се оказва, че макар и лежерно, и небрежно, скролвайки в нюзфийда, докато сърфираме във Facebook, всъщност попадаме на едни публикации, които са именно в такива фалшиви Facebook страници, които обаче на пръв поглед изглеждат истински, защото за профилна снимка се използва бранда на определена фирма, и постовете гласят "Подаряваме 300 велосипеда, 348 перални“ и така всъщност потребителят е привлечен от това, че няма да направи нищо, но може да си спечели награда.

Оказва се обаче, че в момента, в който изпълни искането, което е в поста, а то е просто да остави един коментар – в последно време забелязвам, че този коментар основно е да напише "Готово“, един чатбот се активира и веднага получава съобщение в Messenger, в което всъщност го информират, че вече участва в играта и искат от него да посочи своето местоживеене.

И в момента, в който той отговори, всъщност както и да отговори, веднага му излиза следващото заложено съобщение, а то е да му каже, че трябва да сподели тази публикация с анонса за наградите в 15-20 групи и също така е предупреден, че екипът ще следи дали го прави и в какъв обем го прави. И малко по-късно получава следващо съобщение, в което му казват "Вие сте избран, ще получите награда, но за целта трябва да изпратите SMS и да въведете пинкода“. Какво се случва? Дотук всъщност този, който стои от другата страна, има вашите имена, вашия град, в който живеете, и вие вече с SMS-а сте му предоставили вашия телефонен номер, който той въвежда в някаква платформа за пазаруване, и когато вече вие въведете пинкода, реално потвърждавате плащането. Той получава стоката, а вие получавате една надбавка към сметката си за телефон.

И плащате за тази стока. Това обаче прилича много на игрите, които сме виждали през годините от различни компании, от различни фирми. Как да ги разграничим?

При всички положения трябва да бъдем много внимателни, когато се изискват лични данни, защото мисля, че вече всички знаем, че по Регламента за защита на личните данни всъщност един оператор може да изисква от нас данни само дотолкова, доколкото да ни предостави услугата, която той предлага. В случая е прекомерно събирането на тези лични данни, още повече, че ние на практика не знаем на кого ги даваме. Важно е, когато попадаме на подобна публикация и страница, да проверим кой стои отсреща. Най-лесно е, когато видим кога е създадена страницата. Ако тя е създадена прекалено скоро, значи...

Трябва да ни светне лампичката, че нещо има нещо нередно.

Абсолютно. Защото всъщност в тези покани за участие, в разпределяне на награди – то дори не са игри това, най-често акцентът е "Трябва да го направите бързо“, което е още един знак. Защото всъщност каква е схемата? Целта е много бързо да се накарат максимален брой потребители да споделят тези публикации, за да стигнат до още повече хора и да е по-голям шансът да измамят n на брой потребители и след това, като се извършат тези покупки, всъщност да изчезнат.

Колко хора са се опарили от подобни атаки. Колко сигнала получихте във връзка с този случай?

Оказа се, че всъщност, освен чатбота, който се активира веднага, след като се направи някаква активност на поста за наградите, по някакъв начин потребителите вече са профилирани и те започват непрекъснато в нюзфийда си да виждат подобни игри. И реално един и същи човек вече е атакуван от страшно много предложения – било то от хранителни вериги, такива, които са популярни в България, защото ние знаем със сигурност, че тези зложелатели не са позиционирани на територията на нашата страна, но са най-различни брандовете в различни сфери.

Какво означава "вие знаете“? Откъде знаете, че не са на територията на нашата страна?

Ами защото практиката показва, че подобен тип измами се извършват от трети страни. Може би това е най-лесният начин да се реализира схемата и по-трудно да може да се достигне до тях, защото ние знаем, че на територията на Европейския съюз има определени правила и проверката дали те се спазват е много по-лесна и съответно налагането на мерки и санкции, когато се установи, че това не е така, е доста по-сигурно. Когато обаче говорим за трети страни, нещата са много по-рискови.

Какви други сигнали постъпиха на вашата страница за периода, откакто вече е създадена страницата "Ние, потребителите“?

Отново имаше една злоупотреба, пак с фалшива Facebook страница, този път за реална продажба, т.е. вие знаете, че ще си купите нещо, и това нещо в случая беше фалшиво бельо, което имитираше много голям световен бранд. Какво правят те? Публикуват снимки на модели, които вероятно са свалени от някакви колекции на този бранд. Пише, че има намаление и това привлича потребителя, като тук интересното е, че в повечето случаи, които ние сме наблюдавали през годините, и става въпрос за продажба на фалшиви стоки, много често тази продажба е придружена с анонс за намаление, но това намаление не е чак толкова голямо, т.е. то е от порядъка на 20-30%, и по този начин потребителят няма как толкова да се усъмни, защото той вижда една цена, която е редовната цена, и тя се доближава или е същата като тази, която би платил, ако си купи директно от бранда. Но всъщност, като сложат едни 10, 20, 30% намаление, той си казва: ОК, би могло да бъде вярно.

Но тук идва въпросът как да го разпознаем, че не е вярно?

Тук може би е добре да посетим страницата на бранда и съответно неговия електронен магазин, за да видим всъщност има ли подобен анонс. Много малко вероятно е да има такава кампания, която да се развива във Facebook страница, а в същото време.

Да не бъде обявена на официалната страница.

Да, точно така.

Да.

И другото, което е – нека да видим има ли някакви координати за връзка. Т.е. ако имейлът, който е оставен, е странен, те обикновено използват част от името на бранда и добавят нещо.

Трябва да сравним имейла, който е оставен в съобщението, и на официалната страница, и този, който е публикуван в новата страница. Добре. Освен този сигнал, нещо друго любопитно, което разгледахте през последния месец, освен бельото?

Имаше едни доста интересен случай, защото той беше единичен в този един месец, но е доста показателен за годините назад. Става дума за покупка от презентация. Една дама се обърна към нас. Закупила си е тенджери на стойност около 3000 лева, като тук тази покупка е придружена и с потребителски кредит и именно това я беше накарало да се замисли сериозно дали е извършила правилна покупка и дали пък не може да се откаже от нея. Нейното запитване беше всъщност – да, има ли право да развали договора и за продажбата, и за потребителския кредит и при какви условия. И ние използвахме този случаи, защото е имало много такива случаи през годините, включително и в Комисията за защита на потребителите, където търговци след извършване на подобна продажба от презентации правят какво ли не, за да препятстват законовото право на потребителя в 14-дневен срок да се откаже от тази покупка. Може би е добре да кажем, че този 14-дневен срок за отказ е валиден както за покупки от интернет, така и за такива извън търговски обект, както ги определя законът.

И след презентацията жената е размислила и не е искала да ги закупи, но пък те са я притискали. Така ли да разбираме този случай?

Това, което тя сподели с нас, е: "Аз нямам проблем с качеството на тези тенджери – в случая ставаше дума за тенджери, но по-скоро изпитах едно притеснение след покупката, една несигурност.

3000 лева са си сериозна сума все пак.

Така е.

Предстоят "черните петъци“, отстъпките на големите вериги за предстоящите празници. Излезе проучване на колеги, че заради инфлацията хората в световен мащаб все повече пазаруват от промоции. Тук къде са уловките, как да ги избегнем?

Всъщност това проучване показа, че и над 1/3 от продуктите в българската потребителка кошница са промоционални артикули. Тенденцията е валидна в световен мащаб, както вие споменахте, именно заради високата инфлация. А друг извод е, че тя се наблюдава както в търговската мрежа, така и в онлайн пространството при електронните магазини. Сега въпросът е как да бъдем успешни ловци на оферти, както писаха колеги в различни медии.

Много важно е в тези условия на инфлация да наблюдаваме непрекъснато движението на цените на интересуващите ни стоки при различните търговци обаче, за да можем да уловим тенденциите. Важно е да правим сравнение на цените не по процента на намаление в дадения обект, защото една стока може да е намалена с дори 50%, но всъщност да се окаже, че и след това намаление е по-скъпа от цената, на която може да я купим дори в същия този момент от друг търговец. Затова е важно да го правим това проучване непосредствено преди момента да купим. И също така да внимаваме, при сравняването на цените все пак да съпоставяме и грамажите, защото напоследък има една такава тенденция да се намаляват грамажите на определени опаковки. А другото, което наблюдаваме, е, че различните вериги предлагат познати стоки на популярни брандове, но в различни разфасовки. И заради това е важно наистина да гледаме и за грамажа, важно е да гледаме и за качеството. Разбира се, двойният стандарт при храните е забранен, но все пак.

Кой ги контролира тези неща обаче?

Различни са контролните органи. Комисията за защита на потребителите има право да проверява за обозначаването на цените, да бъдат ясни, четивни. Също така, когато говорим за намаления, защото в Закона за защита на потребителите пише "намаления“, не "промоции“, не "отстъпки“, тогава контролният орган може да установи дали, както законът изисква, стоката е продавана на старата редовна цена поне един месец преди датата на обявяване на намалението. Само в този случай намалението се счита за истинско. Иначе би било най-малкото административно нарушение, но също така и нелоялна търговска практика ако се окаже, че е направено с цел заблуда на потребителя.

Имахте пост наскоро и за резервирането на къщи за гости, с които в някои случаи има проблеми. За какво трябва да внимаваме тук, когато правим резервации? Казахме, предстоят празници – 8 декември, Коледа, Нова година.

При къщите за гости е малко по-особено, ако сравним с резервацията в хотели например, защото обикновено тези обяви, в които може да има някакъв проблем, се публикуват в сайтове за безплатни обяви. Там има снимки, които може да са истински, но просто да не се отнасят за тази къща, която се предлага, или пък всъщност това, което се предлага, изобщо да не съществува. Така че снимката може да ни подведе. Много е важно да проверим преди да направим резервацията в регистъра на Министерство на туризма. Там фигурират абсолютно всички къщи за гости. Т.е. първо това – да видим има ли такава къща за гости, да намерим координатите за връзка с нея, истинските, и отново да проверим дали тези, които са в офертата, са истинските, за да сме сигурни, че всъщност ние резервираме точно това място за настаняване. Защото може да се окаже, че са откраднати снимките, че е откраднато името и всички символи, и се обаждаме обаче на някой, който съвсем не е собственикът на тази къща.

Да, но сякаш обаче нямаме културата да го правим това, да проверяваме. Смятате ли, че го прави човек това – да седне, когато резервира къща за гости или някаква почивка, да търси в регистъра на Министерството дали е регистрирана тази къща?



Може би точно затова е добре и малко повече да се говори, за да изградим тази култура. Определени групи хора със сигурност предпочитат къщи за гости, които вече са посещавали или са им препоръчани от техни познати, и те години наред ходят в едни и същи места за настаняване, особено по Коледа и Нова година. Знаете, тук, в България, от доста години вече е традиция да не се празнува вкъщи. Сега добре или зле, но факт е. И хората търсят подобни места, където могат да пренесат уюта от къщи, да са си семейно, и къщите за гости са доста добро решение. Но пък точно когато резервираме за подобни празници, които предстоят сега – и 8 декември, и тези, които споменахме, наистина е важно да направим тези предварителни проверки. Не отнема много време, иначе рискуваме да си създадем много неприятности и да си развалим хубавите празници.

Честа практика е вече да пътуваме и в чужбина по повод празниците. И за финал на нашия разговор бих искала да ви попитам още нещо по повод няколко случая на проблеми с полети. Публикувахте полезни съвети – какви са правата на пасажерите и как да си ги търсят? Нека да поговорим малко по тази тема.

Преди всичко е важно да не забравяме, че независимо от това какъв е проблемът – дали става дума за форсмажорни обстоятелства, каквито се считат лошото време, или пък закъсняване на полет, в други случаи отмяна дори, авиокомпанията е длъжна да положи грижи за нас. Тя трябва при по-дълго забавяне и изчакване на летището да ни осигури храна и напитки. Също така при необходимост – транспорт до хотел, настаняване, транспорт от хотела до летището отново за излитането. Също така трябва да ни предложи и премаршрутиране. Когато става дума за закъснели и отменени полети, тогава вече ние имаме право и на обезщетение, като неговият размер зависи от дължината на пътуването. Но е важно тук да направим уточнението, че говорим за случаи, които касаят полети с всяка авиокомпания при дестинация в рамките на Европейския съюз и с начална точка Европейският съюз, както и такива до страна от Европейския съюз и извън Съюза с европейска авиокомпания обаче.

Какво е посланието ви към нас, потребителите, да завършим разговора?

Посланието е винаги да се информираме доста добре преди да купим нещо. Преди да направим резервация да направим необходимите проучвания, свои допълнителни, извън информацията, която търговецът ни предоставя, да обмислим всичко това, което сме набавили като данни, да видим какви са другите възможности и след това вече, когато е преминал първият момент на импулс, да пристъпим към покупката.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Мартенски музикални дни 2024
49-ото Народно събрание
Стрелба в Москва
Строежът на АМ "Хемус"
България в еврозоната
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: