Само два моста свързват България и Румъния по протежение на 475-километровата ни обща речна граница – това е транспортен дефицит, който функционира като нова "желязна завеса“ в рамките на Европейския съюз. Това подчерта вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на тристранна среща с алтернативния министър на транспорта на Гърция Константинос Киранакис и държавния секретар на Министерството на транспорта и инфраструктурата на Румъния Хорациу Козма.
"Ако концентрираме целия трафик към една точка, в случая това е Русе-Гюргево, губим целия капацитет, когато се случи задръстване по направлението юг-север. Това не е разумно и не е устойчива транспортна архитектура. Имаме спешна нужда от поне още едно преминаване на изток по реката, например мост на Силистра - Калъраш“, заяви Караджов.
Той призова за ускорена договореност между трите държави за изграждане на допълнителни мостови съоръжения. “Трябва да свържем Букурещ с Атина и Александруполис с Одеса - това е общата задача на нашите три страни", заяви той. Караджов акцентира и върху необходимостта от реална, а не декларативна транспортна интеграция: "Можем още десетилетия да обсъждаме свързаност, но без реални проекти и действия, тази свързаност няма да се случи. Ако отидете в Калъраш и хвърлите камък, той ще падне на българския бряг, толкова сме близо. А същевременно камионите чакат с часове да преминат Дунав с единствения ферибот".
Гръцкият министър Константинос Киранакис изрази подкрепа за инициативата и подчерта необходимостта от действия в краткосрочен план: "До края на 2025 г. е наличен европейски ресурс за финансиране. Ако успеем да разработим съвместна транспортна карта, особено в железопътния сектор, ще можем да кандидатстваме с интегрирани проекти.“
От своя страна, румънският държавен секретар Хорациу Козма посочи, че коридорът Александруполис–Русе–Гюргево–Молдова е от стратегическо значение за Букурещ. "Ключовият въпрос е финансирането. Ние сме готови да си сътрудничим за повече мостове. Готови сме да говорим за първия мост в началото и после да продължим разговора с повече мостове“, заяви той.
По време на срещата бе договорено в началото на ноември в Солун да се проведе техническа среща между представители на инфраструктурните компании от трите страни. Целта е да се изготвят съвместни проектни предложения, които до края на 2025 г. да бъдат представени пред Европейската комисия за кандидатстване по подходящи европейски програми.
Караджов: Само два моста свързват България и Румъния - това е транспортен дефицит
| пон | вто | сря | чтв | пет | съб | нед |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Бензиностанциите на "Лукойл" в България няма да спрат работа!
22:07 / 12.11.2025
Момиче изчезна, близки молят за помощ
21:43 / 12.11.2025
Бивш началник на НСО: Законът изисква да се отдаде предимство. Ак...
20:40 / 12.11.2025
Вицепрезидентът към студенти от Русенския университет: Не се задо...
20:19 / 12.11.2025
Стана ясна причината защо днес много хора се оплакаха от неразпол...
20:10 / 12.11.2025
Отново умишлено прегазено с кола куче!
20:10 / 12.11.2025
Актуални теми
Зареждане ...

18:31 / 16.10.2025
1886





Коментарите са на публикуващите ги. Ruse24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.