Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Обсъждат промени в закона за ДДС
Автор: Екип Ruse24.bg 09:44 / 25.10.2022Коментари (0)423
© iStock
Фирмите няма да дължат ДДС за продажбата на стока или услуга, ако клиентът не плати. Това предвиждат промени в Закона за ДДС, които бяха пуснати за обществено обсъждане от Министерство на финансите (МФ). В момента законът дава възможност дължимият ДДС да бъде коригиран, ако се промени стойността на сделката, но често в практиката клиентът не плаща, а продавачът трябва да внесе данък, защото е доставил стока или услуга.

От Съюза за стопанска инициатива, БТПП, БСК и КРИБ, както и от отделни компании са дали предложение как новите тестове да бъдат подобрени, така че бизнесът реално да се възползва от промяната. От МФ са приели повечето предложения на бизнеса, пише "Труд".

Първоначалният проект на МФ предвижда, че “доставчикът може да коригира данъчната основа и начисления данък по извършена доставка на стоки или услуги на територията на страната в случай на пълно или частично неплащане, ако вземането му е окончателно несъбираемо или са налице доказателства за вероятната му несъбираемост". “Вземането се счита за окончателно несъбираемо в случаите, когато: 1. е погасено по давност и са налице доказателства за неуспешно проведено изпълнително производство; 2. длъжникът е обявен в несъстоятелност; 3. длъжникът е заличен след приключило производство по ликвидация".

Същевременно е посочено, че “несъбираемостта на вземането се счита за вероятна, когато вземането не е било изпълнено или погасено по друг начин в продължение на 730 дни и са налице доказателства, че длъжникът не разполага с активи, срещу които да бъде насочено принудителното изпълнение".

Представителите на бизнеса възразяват срещу изискването едно вземане да се счита за несъбираемо, ако е погасено по давност и има доказателства за неуспешно проведено изпълнително производство. Давностният срок е много дълъг - 10 години. А за малки суми предприемането на действия за принудителното събиране може да е икономически неоправдано. Затова от БТПП предлагат изразът “доказателства за неуспешно проведено изпълнително производство" да отпадне или да се прилага само за суми в голям размер, например за вземания над 100 хил. лв. или над 200 хил. лв.

От телекомуникацонната компания Йеттел пък посочват, че клиентите най-често не плащат малки суми в размер до 300 лв., но поради големия брой длъжници общият размер на несъбираемите вземания за година обикновено надминава 6 млн. лв. От компанията посочват, че средният размер на ДДС за възстановяване по несъбрано вземане от клиент е под 50 лв., а разходът само за държавни такси за издаване на заповед за изпълнение е над 100 лв. Заедно с адвокатските хонорари разноските за завеждане на изпълнително дело ще надхвърля близо 10 пъти евентуалния ДДС за възстановяване за клиент. За подобни вземания не е финансово оправдано да се образува съдебно дело и да се предприемат действия за принудително изпълнение.

По отношение на срока от 730 дни, след който да се приема, че клиентът вероятно няма да плати, от компанията посочват, че е твърде дълъг. В други страни от ЕС сроковете са от порядъка на 1 година (Нидерландия, Португалия, Испания, Унгария, Кипър, Естония, Литва), при някои дори по-малко (за малки суми - 6 месеца в Португалия и 8 месеца в Швеция). В Португалия ДДС подлежи на възстановяване за вземания до 750 евро, които не са платени в срок от 6 месеца. В Словакия срокът за вземания до 300 евро е 12 месеца. В Швеция за суми до 1000 шведски крони (еквивалент на около 92 евро) се изисква срок от 8 месеца при облекчени условия на доказване на несъбираемостта. От телекома считат, че подходящ срок за малки вземания (например до 800 лв.) би бил 12 месеца или 365 календарни дни от датата, на която клиентът е трябвало да плати. Подобни искания има и от “Топлофикация София".

Бизнесът иска да отпадне и изискването клиентът да няма активи, защото това няма как да бъде проверено, а освен това клиентът понякога не плаща нарочно. Бизнесът иска да бъдат уредени и правилата за неплащане на ДДС, ако клиентът е обявен в несъстоятелност. Всички тези предложения на бизнеса ще бъдат взети предвид от МФ при окончателното оформяне на предложенията за промени в Закона за ДДС.

Още по темата: общо новини по темата: 742
10.04.2024 »
09.04.2024 »
25.03.2024 »
22.03.2024 »
22.02.2024 »
01.02.2024 »
предишна страница [ 1/124 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Мигрантски натиск към България
Природни стихии
Поскъпване на хранителните продукти
Парламентарни избори 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: