Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Показваме стратегическия си план за новата ОСП през април 2021 г.
Автор: Екип на Ruse24.bg 11:04 / 10.12.2019Коментари (0)338
©
Как върви напредъкът по разработката на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз за периода 2021-2027 г.? Какво предстои и кога можем да очакваме реални резултати? В момента се намираме в интересен период на реформата на ОСП, обясни Марио Милушев, директор на дирекция „Развитие на селските райони и пред-присъединителна помощ“ в Генерална дирекция „Земеделие и развитие на селските райони“ на Европейската комисия за Агри.БГ.

Изслушване в Европарламента: Субсидии и реформи в новата ОСП

Европейската комисия направи своето предложение за реформа през юни 2018 г. и до момента се придържа изцяло към него. Причината е, че до момента нито Европейският парламент, нито Съвета на Европа имат официални позиции по него. Вече за трето-четвърто председателство Съветът ще излезе с доклад по напредъка, вместо с позиция. Основната причина за това е, че няма многогодишна финансова рамка и без да са ясни парите, страните-членки не искат да вземат решение.



Поне до пролетта на следващата година не се очаква да има излязло решение на Европарламента във връзка с реформата в ОСП. По тази причина е ясно, че стратегическите планове на държавите-членки не могат да влязат в сила на 1 януари 2021 г., както беше предвидено. Затова на 31 октомври Еврокомисията излезе с регламент, в който се предлага една година преход за директните плащания и програмата за развитие на селските райони, така че земеделските производители в Европа да не пострадат от това забавяне.

В новия период на Общата селскостопанска политика се очаква да бъдат подобрени някои слаби страни и пропуски от предходния период.

Една от основните слаби страни на предходния период на ОСП е твърде голямата сложност и административна тежест за държавите и за фермерите. Това беше и основна констатация на публичната консултация за реформата. Втората относително слаба страна, която се вижда сега е, че трябва да има още по-голяма амбиция в областта на екологията и борбата с климатичните промени. Третият елемент, който също дойде от публичната консултация е, че не е достатъчно иновативна политиката и няма достатъчно инструменти за повече иновации и нови технологии.

овце

За разлика от предишния период, в следващия ще има много повече средства за иновации. Предвидени са отделни инструменти, като оперативните групи по иновациите, които могат да допринасят за това, да се свържат фермерите с изследователските центрове. Значително повече средства се предвиждат за дигитализация.

България напредва с два от SWOT анализите за стратегическите планове за ОСП. 

Трябва да се направят консултации със заинтересованите страни - асоциации и браншови организации в страната, за да може да се получи балансиран пакет по двата стълба.

С преходния период, който предлага ЕК, до края на 2021 г. няма да има голяма промяна по отношение на регламентите и законодателството на селскостопанския сектор. В България през следващите три години секторите, които са конкурентоспособни ще продължат да работят, като зърнопроизводителите, но тези, които изостават, също трябва да им се обърне внимание - сектора на плодовете и зеленчуците, до известна степен - на животновъдството, така че и те да станат конкурентоспособни и да започнем един ден да се самозадоволяваме и в тези области, както е в областта на зърнопроизводството.

Формалното представяне на стратегическия план на България е планирано за април 2021 г., а неформалното - през 2020 г. ЕК ще покани всички държави членки най-късно до декември 2020 г. да предадат своите формални предложения. Всичко това зависи от продължителността на преходния период, каза още Милушев.

Презентация на Варекс - жътва на пшеница с комбайн Laverda

Приемането на многогодишната финансова рамка, която се очаква, за да се даде ход на новия политически период е в зависимост зависи от много фактори. Един от тях е Брекзит, който може да продължи и след януари 2020 г. Политиците в Европа смятат, че не бива МФР безкрайно да се обвързва с Брекзит. Най-добре би било тя да се приеме през февруари 2020 г., което е възможно най-оптимистичният вариант. Но някои експерти смятат, че е възможно това да стане и през втората половина на 2020 г.

Най-сериозната директна последица от Брекзит върху селското стопанство е намаляването с 5% на бюджета на ОСП. От друга страна, излизането на Обединеното кралство от ЕС в бъдеще неминуемо ще се отрази и на общия пазар, предимно на тези държави, които търгуват с него. Обединеното кралство беше най-пазарно ориентираната държава в ЕС и сега натискът към пазарна ориентация на селскостопанската политика ще бъде по-малък.

Следете темата и на cap4us.agri.bg.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Парламентарни избори 2024
Енергийна криза
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Кабинетът "Денков - Габриел"
Бюджет 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: