
ЗАРЕЖДАНЕ...
Проучване: Нарастващите заплати в сектора водят до повече студенти по педагогика | ||||||
| ||||||
Повече интерес към педагогическото образование За последните пет години броят на студентите, изучаващи педагогика се увеличава от 21,6 хиляди до 24,9 хиляди, а делът им в общия брой на студентите в страната скача от 11,5% до 13,6%. Ръст се вижда и при частното педагогическо образование – делът на учащите платено се повишава от 1% през 2017 г. до 5% през 2024 година. Повишеният интерес към педагогиката е видим и от нивото на учениците, избиращите да учат в тези направления. Средният успех от дипломата за завършено средно образование на студентите първи курс "Педагогика“ се повишава от "Мн. добър 4,83“ през 2017 г. до "Мн. Добър 5,02“, а този на студентите в "Педагогика на обучението по“ – от "Мн. добър 4,68“ до "Мн. добър 5,03“. Любопитно е, че именно педагогиката е сред трите най-желани направления за първо поколение студенти, т.е. вероятно именно възможностите на професията може да са причина за записване на висше образование сред някои младежи. Средният дял на първо поколение студентите в страната през 2024 г. е 37%, докато в направление "Педагогика“ достига 57%. През 2017 г. новозавършилите педагогически направления получават под 75% от средния осигурителен доход на останалите висшисти, завършили през предходните 5 години. След бързото вдигане на заплатите в сектора младите педагози вече взимат над 90% от средния доход на висшистите през 2024 г., особено видима е промяната при "Педагогика на обучението по“. Ръстът на интереса към професията се изразява и чрез приложението на придобитото образование. Делът на работещите 5 години след завършване на направление "Педагогика на обучението по“ се повишава от 49% през 2017 г. (колкото при всички новозавършили висшисти) до над 71% през 2024 г. (при 61% при останалите). Всичко това води до значително увеличение на младите преподаватели в страната. Между учебните 2019/20 г. и 2024/25 г. делът на преподавателския персонал в общообразователните училища до 25-годишна възраст се повишава двойно. Преподавателите под 40 г. пък се увеличават от 20% през 2019/20 г. до 25% през 2024/25 година. Всички данни показват ръст на интереса към учителската професия. Може би е време да се мине и на следващото ниво – не просто административно увеличаване на заплатите, а стремеж към модернизиране и повишаване на качеството на методите на обучение, включително чрез повече свобода, включително при възнагражденията, на главните действащи лица – учителите. Междувременно, очевидният метод на привличане на кадри чрез пари може да се използва за други силно централизирани сектори и професии. В изследването на ИПИ "Десет решения на проблема с медицинските сестри“ именно това е една от основните препоръки за справяне с недостига на персонал в здравеопазването. |
Още по темата: | общо новини по темата: 827 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/138 ] следващата страница |
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@ruse24.bg