Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Със закон: Въвеждат нови правила за пристанищните услуги
Автор: Екип Ruse24.bg 09:36 / 05.08.2019Коментари (0)453
© ИА
к.д.п. Живко Петров
Тръгна общественото обсъждане на проекта за нови изменения и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ). Той е изготвен от междуведомствена работна група, определена от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, съобщава ИА "Черно море".

Основните промени са насочени към хармонизиране на националното законодателство с изискванията в регламент  2017/352 на Европейския парламент и на Съвета на Европа за създаването на рамка за предоставянето на пристанищни услуги и общите правила за финансовата прозрачност на пристанищата. Това заяви за в. "Черно море" к.д.п. Живко Петров, изпълнителен директор на ИА "Морска администрация" (ИАМА). По неговите думи най-голямото предизвикателство при изготвянето на законопроекта идвало от това, че регламентът се прилага само по отношение на морските пристанища от основната и широкообхватната трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T), докато нашият ЗМПВВППРБ регламентира статута на всички открити пристанища – черноморски и дунавски.

Какви са новите промени в закона?

Според кап. Петров на първо място се премахва разделението на пристанищата за обществен транспорт на такива с национално и с регионално значение. Второ, отпада класифицирането на пристанищните услуги според технологията и организацията за осъществяването им. Тоест, на такива, за които се използват пристанищна територия и/или пристанищни съоръжения, и услуги, за чието извършване това не е необходимо. Променя се и уредбата на пристанищните такси и цените на пристанищните услуги по начин, който да отразява европейските изисквания. И не на последно място, въвеждат се специфични правила относно пристанищата, които попадат в приложното поле на регламента. Определят се органите за управление и контрол и се разпределят между тях произтичащите от регламента правомощия. А също и процедурите, които тези органи трябва да следват при приемане на решенията, както и процедурите по тяхното оспорване.

На практика какво ще се получи? Шефът на ИАМА даде за пример района на Бургас, където в бъдеще ще има едно пристанище за обществен транспорт (част от основната TEN-T). То ще включва терминалите на сегашното пристанище за обществен транспорт с национално значение и на съществуващите за обществен транспорт с регионално значение в Бургаския залив. Същото ще важи и за пристанищата за обществен транспорт в района на Варна. Управителен орган на пристанище Варна и пристанище Бургас, за които се прилагат европейските изисквания, ще бъде Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура“, а функциите на компетентен орган по смисъла на регламента ще изпълнява Изпълнителна агенция "Морска администрация“. Кап. Петров обясни, че в качеството на компетентен орган  сегашните функции  на ИАМА са основно по регистриране на пристанищните оператори (в законопроекта е посочено като предоставяне на достъп до пазара на пристанищни услуги) и по контрол за изпълнение на изискванията за безопасно осъществяване на пристанищните дейности и услуги. Наред с тях агенцията ще бъде натоварена при наличието на определените в регламента условия и да взема решения за ограничаване на броя на пристанищните оператори, извършващи определена морско-техническа пристанищна услуга, или за налагане на задължението за извършване на обществена услуга в пристанище Варна или пристанище Бургас. Както и да осъществява контрол за изпълнение на изискването за обучение на пристанищния персонал.

 

Важно е да се знае и че вместо досегашните канални, тонажни корабни, линейни кейови и светлинни пристанищни такси ще се събират пристанищни такси за ползване на пристанищната инфраструктура. Техните размери ще бъдат определяни в съответствие с установените в регламента принципи за прозрачност, обективност, недискриминация. В съответствие с правилата на конкуренцията и съобразяване с прилаганите в съответното пристанище търговска стратегия и инвестиционни планове. Запазват се пристанищните такси за приемане и обработване на отпадъци – резултат от корабоплавателна дейност, тъй като те са въведени в изпълнение на изискванията на директива на Европейския парламент и на Съвета на Европа.

 

Както и досега цените на пристанищните услуги ще се определят по размер и ще се събират от пристанищните оператори. Новото е, че се въвежда предвидената в регламента възможност при определени условия цените на пристанищните услуги да бъдат включени в пристанищните такси за ползване на пристанищната инфраструктура. И то с изричното изискване на ползвателите на пристанището да се предоставя ясна информация каква част от заплатената сума съставляват пристанищните такси и каква – цените на пристанищните услуги.

В бъдеще акваториалната такса, която собствениците на всички "частни“ пристанища заплащат към държавния бюджет, ще се събира само от тези, които са разположили на територията и инфраструктурата им. А това са рибарски, яхтени и пристанища със специално предназначение, плаващи хидротехнически съоръжения за връзка между кораба и брега (понтони, докове) или за защита от ветрово или вълново въздействие (вълноломи, молове), каза още кап. Петров.

 

В новия закон се доразвива и уредбата на т.нар. обща техническа инфраструктура, която обслужва повече от един терминал на пристанище за обществен транспорт и се ползва при равни условия от всички пристанищни оператори и други правоимащи лица. Това са автомобилни и железни пътища, трафопостове, мрежи на електроснабдяването, на водоснабдяването и канализацията, на електронните съобщения и т.н. За нея се въвежда понятие за "инфраструктура за достъп“  като специфична част от общата техническа инфраструктура на пристанището, която осигурява възможност за достигане до пристанището по вода и по суша и за влизане в него.

Накрая е необходимо да се спомене, че със законопроекта е доразвита и законовата уредба на процедурите по регистриране на пристанища, специализирани пристанищни обекти и пристанищни оператори, която към момента е регламентирана само в подзаконовите актове, подчерта още шефът на ИАМА.

 

На въпроса какви други нормативни промени можем да очакваме тази година, кап. Петров отговори, че  в момента работят по проекти за изменение и допълнение на седем наредби, свързани с въвеждане на изискванията на директиви на Европейския съюз. По този начин щели да бъдат изпълнени мерките, включени в плана за действие за 2019 г., които произтичат от членството ни в ЕС. Ставало дума за наредбата за трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения на членовете на екипажа и обслужващия персонал на кораба и корабопритежателя. За наредбата за организацията за осъществяване на граничен паспортен, митнически, здравен, ветеринарномедицински и фитосанитарен контрол, както и контрол на транспортните средства в пристанищата у нас, обслужващи кораби от международно плаване. Промени щяло да има и в наредбите за обработка и превоз на опасни и/или замърсяващи товари по море и вътрешни водни пътища, за правилата за безопасност и стандартите за пътническите кораби, за проверките по реда на държавния пристанищен контрол, за изискванията за здравословна годност на морските лица и за медицинското обслужване на корабите.

 

Наред с това работим по проект на постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Наредбата за плаването и граничния режим във вътрешните морски води, в териториалното море и във вътрешните водни пътища на страната, допълни кап. Петров. Ставало дума за българските и чуждестранните  яхти, лодки и други плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, както и извършване на водноатракционни услуги с тях. Идеята била да усъвършенстват и облекчат режима на извършване на водноатракционни услуги. Подготвяли също и проект на наредба, с която да се регламентират условията и реда за даване на разрешение за поставяне на преместваеми обекти на пристанищата, както и изискванията, на които трябвало да отговарят.

 

В момента се сформира междуведомствена работна група, която трябва да предложи промени в Наредба № 10 от 2014 г. за обхвата и съдържанието, изработването, одобряването и изменението на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт,  обяви още за в. "Черно море" шефът на ИАМА. За петте години, през които я прилагали, открили някои слаби моменти в регламентираната процедура по разглеждане и приемане на тези генерални планове, което налагало новите промени в нормативния акт. Имали идея да засилят служебното начало в тези процедури, особено в частта на съгласуване на заданията за проектиране и на самите проекти на генерални планове.

След влизане на новите изменения в ЗМПВВППРБ  ще се наложат и промени в устройствения правилник на Изпълнителна агенция "Морска администрация“. Както и в подзаконовите актове по прилагане на закона, уреждащи регистрацията на пристанища и на пристанищни оператори. Промени ще има и във вече приетата от Министерския съвет Наредба за условията и реда за постигане сигурността на корабите, пристанищата и пристанищните райони, каза в заключение кап. Петров.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Парламентарни избори 2024
Бюджет 2024
Заловиха рекордно количество хероин на Капитан "Андреево"
Великден 2024 г.
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: