Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Агро
Зам.-министър Захари Христов: Две фирми, събиращи тол такси вместо АПИ, са взели 57 млн.лв. комисионна
Автор: Екип Ruse24.bg 22:38 / 06.07.2021Коментари (0)425
©
Две фирми, събиращи тол такси и плащания за електронни винетки от името на Агенция "Пътна инфраструктура“ като национални доставчици на услуги, са получили 57 млн. лв. от комисионни. Те вземат по 7% от стойността на всяка винетка и тол такса. Това съобщиха от МРРБ, като цитират изказване на зам.-министър Захари Христов в телевизионно интервю.

Той посочи, че това е притеснително, а на въпрос от него към бившия ръководител на тол управлението – Олег Асенов, защо са точно тези две фирми, той не е отговорил.

Зам.-министър Христов направи сравнение, че преди 2019 г., когато винетките са били хартиени, отделът, който се е занимавал със събираемостта  в АПИ, е бил от 12 души, които са получавали комисионна само от 1,5%.

Заместник-министърът каза, че за изграждането и управлението на тол системата са сключени 28 договора. Основният е за изграждане на системата за 180 млн. лв. с "Капш Трафик сълюшън“. По-късно в процеса на проектиране и изграждане са сключени още 27 отделни договора за 46 млн. лв. за допълнителни дейности.

"Седем месеца след сключване на основния договор е сключено споразумение с промени на основни елементи по основния договор, но се запазват финансовите параметри, като става дума за допълнителни възлагания на дейности“, посочи Христов. Той допълни, че в същото време в тол управлението няма звено, което да следи изпълнението на тези договори, както и няма утвърден вътрешен правилник за дейността на службата. 

Заместник-регионалният министър обърна внимание, че от 295 изградени контролни точки (камери) на системата функционират около 30 броя. По думите му това поражда въпроса защо е било платено да се изградят 295 точки. "Кой носи отговорност за парите, дадени за камери, които не работят. Освен това от 295  контролни точки - 195 са стари преброителни пунктове на АПИ, на които са сложени само камери. Тоест, “Капш“ са изградили само 100  контролни точки. В същото време точките и центровете за данни към тях - за над 100 млн.лв., не са застраховани“, коментира Христов.

Той посочи, че е затруднена комуникацията с "Капш“, откъдето не дават информация с колко души екип поддържат софтуера на системата, а за това те получават 2 млн. лв. на месец по силата на петгодишен договор. С дружеството има и 4 споразумения, които са конфиденциални. Едно от тях гласи, че "Капш“, които би трябвало да осигуряват поддръжка,  нямат ангажимент да доставят резервни части за тол системата, а е ангажимент на АПИ. "Сега ако един ТИР бутне рамка, никой не знае какво ще се прави“, подчерта Христов.

Той припомни, че от старта на тол системата  на 1 януари 2019 г. за първата годината са събрани 392 млн. лв. от винетки. За 2020 г., когато вече се плащат и тол такси от товарни коли, са събрани с 592 хил..лв. по-малко. "Над 80% от тази събираемост е от винетки. Ако бяхме оставили АПИ да събира винетките, а тол управлението – тол такси, сметката щеше да е скандална. Т.е. българският данъкоплатец продължава да издържа цялата система с таксите за винетки“, коментира Христов. Според него ако тол системата продължи да функционира по този начин още 50 години резултатът ще е същия. 

"Твърденията на Асенов, че спадът на приходите се дължи на коронавируса и намалелия трафик са неверни. Въпросният господин е бил външен консултант при изграждането на тол системата, а след изграждането той я оглавява. Тук се преплитат интереси“, каза Христов.

Той запита и защо Олег Асенов е изключил 200 км оптична мрежа, заложена в проекта за свързване на граничните пунктове и оставя връзката да е през мобилни оператори.

"Г-н Асенов не отговори също защо е избран най-скъпият вариант на тол системата. В същото време при най-скъпата електронна система има необработени 200 000 нарушения за 70 млн. лв., защото се вкарват ръчно“, каза Христов. "Не може да купиш най-скъпата тол система и да имаш 200 хиляди необработени глоби за 70 млн. лв. Това е парадокс, откъдето и да погледнеш“, отбеляза той. 

Зам.-министър Захари Христов подчерта, че при изграждането на тол системата е трябвало тол управлението да бъде единствено управление на системата. След това се оказва, че то не може да управлява системата и предоставяме договор на “Капш за 140 млн. лв. за срок 5 години да управлява системата.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Русе и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@ruse24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: