ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Русе
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Институции
Криминални
Бизнес
Други
МВР Русе: Обедняването на населението и ниското заплащане остават съществен криминогенен фактор | ||||||
| ||||||
Европейският съюз изпитва проблеми. Свитият пазар на труда създава напрежение и по отношение на свободното придвижване на хора, стоки и услуги. Различното икономическо развитие на отделните страни-членки от една страна и възможностите за свободно придвижване на хора от друга, са предпоставка за неравномерно разпределение на квалифицирани служители, но и за миграционни процеси с икономическа мотивация. Паралелно с това се развиват и възможностите за трансгранична престъпност - криминална и икономическа, като интегрирането на правоохранителните органи на отделните държави-членки значително изостава от взаимодействието на организираната престъпност. Свободният достъп до стоки и услуги води до голям търговски оборот и бързи печалби, а оттам до количествено увеличаване на търговските субекти, които потенциално могат да бъдат въвлечени в престъпна дейност. ЕС не успява да управлява ефективно бежанските процеси, среща затруднения в солидарното разпределение на тежестите. Съюзът няма напълно изградени единни системи за имигрантите (в т.ч. и бежанците) и за тяхната интеграция, което не позволява интегриран подход при разрешаване на проблемите. Увеличава се и българският криминален контингент в чужбина, занимаващ се основно с трафик на хора, наркотрафик, злоупотреби с електронни платежни инструменти, проституция, трафик на културно-исторически ценности, контрабанда на акцизни стоки, финансови и данъчни престъпления, изпиране на пари, джебчийство и просия. Основните външни фактори, които влияят върху средата на сигурност са: -задълбочаващата се икономическа криза в глобален мащаб и цялостно влошаване на икономическата среда в страната, като частност и на територията обслужвана от ОДМВР-Русе и произтичащите от това увеличаване на безработицата. Това води до нисък стандарт на живот и недостатъчни доходи, което от своя страна до незаконно облагодетелстване и извършване на противоправни деяния; - миграционния натиск на граждани на Сирия и на страни от северна и централна Африка; -миграцията на населението към по големите общински и областни градове води до обезлюдяване на малките населени места, което благоприятства извършването на кражби на имущество и нападения над самотно живущи възрастни хора; -географското положение на Русенска област, като важен пункт за връзка между южните съседни страни в посока от и към бившите руски републики и западна Европа, което води до целогодишно натоварване на републиканската пътната мрежа и множеството пътнотранспортни произшествия; - трансгранични престъпни групи и такива с участие на български граждани (предвид на факта за местоположението на обслужваната територия и наличие на обща граница с Румъния и облекчен режим на преминаване), които са се специализирали в извършването на определен вид престъпления - трафик на хора, престъпленията срещу собствеността на гражданите чл. 194 - 197 НК, престъпленията по чл. 209 от НК (телефонни измами), противодействие на престъпления, свързани с търговия и износ на зърно, документни престъпления, престъпления против финансовата и кредитната системи, ДДС измами. Сред вътрешните фактори, които влияят на средата за сигурност, са някои от макро-икономическите проблеми пред икономиката. Сравнително високите нивата на безработица, относително ниските чуждестранните инвестиции, неравномерното икономическо развитие на населените места, водещо до концентрация на население в големите градове и обезлюдяване на малките населени места. Социалните проблеми, свързани с негативните демографски тенденции, образованието, възпитанието, трайното обособяване на компактни маргинализирани групи, допълват основните процеси, влияещи на средата за сигурност във вътрешен план. Тези групи остават извън обхвата на обществените системи на образованието и здравеопазването, и представляват рисков фактор за възникването на социално и етническо напрежение, и криминализиране на все по-широк кръг лица. Независимо от мерките на правителството, насочени към социално слабите, ниските доходи, дори в условия на заетост, създават предпоставки за социално напрежение. Това генерира напрежение в междуличностните отношения, ескалиращо до агресия в нейните най-крайни форми - посегателства върху живота и здравето. Бизнес единиците основно в строителната индустрия (която беше силно засегната от икономическата рецесия) освободиха голяма част от неквалифицирания си персонал в големите градове. Част от тези лица не се завръщат по родните си места, а остават да пребивават в градовете, най-често без регистрация, обитават недовършени или изоставени обекти. Значителна част от тези лица формират контингента по линия "имуществени престъпления", в т.ч. и грабежите. Все още в обществото няма необходимото доверие към правораздавателната система, което затруднява генерирането на превенция. От друга страна бързите печалби, независимо от средствата и методите за придобиване, се превърнаха в модел за поведение и подражание. Стремежът на организации, фирми и лица за миниминизиране на разходите по охрана на обекти, неравномерното развитие на регионите и обезлюдяването на големи райони в областта, способства престъпни посегателства срещу сгради, съоръжения и жилища. Престъпленията срещу данъчната и кредитна система, имат всички характеристики на организирана престъпност, осъществявана от добре подготвени икономисти, юристи, финансисти, мениджъри, бивши и настоящи държавни служители. Реализирането на целесъобразна и действена политика в сферата на сигурността и противодействието на престъпността, осигуряване на безопасността на движението в относително приемливи социални граници отдавна не е ангажимент само и единствено на полицията. Търси се съдействие от общинските и държавните институции, от неправителствени организации и обществена подкрепа за осигуряване на нормална, спокойна и сигурна обстановка за живот на гражданите. Ръководителите на структурни звена пряко ангажирани с опазването на обществения ред, предотвратяването и разкриването на престъпления и безопасност на движението системно следят промените в оперативната обстановка. На базата на анализ на тези промени планират и извършват промени в единните разстановки на силите и средствата, когато е необходимо и при изпълнение на конкретни задачи. При необходимост се провеждат СПО по проблемните направления и линии на полицейска дейност. Планират се съвместни патрули със СЗ КООРС при Община-Русе предимно във вилната крайградска зона на гр. Русе. На служителите осъществяващи патрулно постова дейност (ППД) им се възлагат ежедневно задачи за засилена превантивна дейност в райони с по-високо ниво на престъпност. Като цяло престъпните интереси са в областите, където се реализират високи печалби, а именно в областта на икономически престъпления (контрабанда, измами), документни престъпления, злоупотреби с ДДС, престъпления с акцизни стоки и други ощетяващи държавния бюджет. Значителните средства, придобивани от този вид престъпна дейност, са генератор на други видове престъпления - длъжностни престъпления, корупция във всичките й сфери, изпиране на пари и др. Остават устойчиви и рисковете за извършване на престъпления срещу личността и собствеността на гражданите в малките и отдалечените населени места, особено където са концентрирани компактни маргинализирани групи. Недостатъчното обхващане и контрол на малолетни и непълнолетни в системата на образованието (особено от средите на компактните маргинализирани групи) продължава да генерира дългосрочен риск. Това изисква от всички институции комплексни мерки в областта на завишаване на контрола от семейството, през училището, квартала, до местата за лишаване от свобода. Отделянето на допълнителни сили и средства на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР)-Русе за противодействие на престъпността в малките и отдалечени населени места е затруднено заради продължителността на миграционния натиск, както и спорадичните протести, които предизвикват извънредна натовареност на всички ресурси на областната дирекция. Обедняването на населението и все още ниското заплащане остават съществен криминогенен фактор, стимулиращ извършването на битови престъпления. Високата безработица, особено младежката, създават усещания за непълноценност на работоспособни граждани. Допълнена от негативните демографски тенденции и икономическата емиграция на висококвалифицирани български граждани, безработицата е сред факторите, които генерират нестабилност, несигурност и престъпност. Макар и слабо изразено социалното напрежение присъствува в региона, трайно отсъства диалогът и уважението между различните противостоящи обществено-политически групи, което компрометира усилията за решаване на възникнали проблеми. Допълнителните мерки за охрана на държавната граница ангажират ресурси на ОДМВР, които в нормална ситуация се използват за опазване на обществения ред и противодействие на престъпността. От началото на 2014 г. дейностите ОДМВР-Русе се осъществяват успоредно с провеждането на нормативни, организационни и технически промени, както на структурата и дейността на дирекцията, така и по системата за взаимодействие в самото министерство и между структурите от областта на сигурността. За да се отговори на предизвикателствата на средата за сигурност и на очакванията на обществото, в ОДМВР се работи съгласно новата организация на оперативно-издирвателната и патрулно-постовата дейност на основата на концентрацията на престъпна дейност. Подобрена е работата по хоризонтала - със съседни областни дирекции, както и по вертикала - с главните дирекции и с районните управления "Полиция". Активизира се методическото ръководство, контрола на резултатите в дейността и системното наблюдение за срочността и качеството на изпълнение на задачите. Особено внимание се обръща на динамичното разпределение на човешките и техническите ресурси в съответствие с изменящата се среда за сигурност. Предприети бяха конкретни стъпки, насочени към управление на дейността на основата на анализа и планирането. Стана практика използването на интерактивна карта за състоянието на престъпността на базата на Географската информационна система, за подпомагане на управленската дейност и за рационално използване ресурсите на ОДМВР при противодействие на престъпността и опазване на обществения ред. Като следствие от системния анализ на средата за сигурност и приоритизиране на целите, се повиши ефективността на планирането на дейността по противодействие на престъпността, чрез гъвкаво управление на ресурсите в местата с концентрация на престъпност. Дейността по разследването, оперативно-издирвателната, превантивната и охранителна дейности се оценява по критерии и измерими показатели за ефективността от извършената дейност, въз основа на което се оценява резултатността от работата ОДМВР Русе и нейните структури. За гарантиране сигурността на обществото и гражданите ОД на МВР Русе провежда системни действия, насочени към подобряване на обществените отношения в сферата на сигурността, обществения ред и административното обслужване на гражданите. Това се казва в отчета на ОД на МВР - Русе за дейността на областната дирекция през първото шестмесечие на 2014 г. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
на 15.07.2014 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Ruse24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Страхотна красавица е пленила сърцето на победител от "Игри на волята"
12:58 / 08.11.2024
Забраните на Архангеловден
09:22 / 08.11.2024
Свалят Цънцарова от сутрешния блок на bTV?
23:08 / 08.11.2024
До 15 градуса днес в Русе
09:17 / 08.11.2024
Дъщеричката на Ненчо Балабанов стана на годинка
16:47 / 08.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета